THEPOWERGAME
Εάν κάποιος γύριζε τον χρόνο πίσω τριάντα χρόνια θα έβλεπε ότι στην Ελλάδα οι γαλακτοβιομηχανίες που είχαν πανελλαδικό δίκτυο ήταν μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού: η Δέλτα της οικογένειας Δασκαλόπουλου, η ΦΑΓΕ των αδελφών Φιλίππου, η ΜΕΒΓΑΛ της οικογένειας Χατζάκου και η συνεταιριστική ΑΓΝΟ. Η ΜΕΒΓΑΛ αποτελούσε διαχρονικά τον τρίτο πόλο και αν με τα χρόνια έμεινε πίσω στην κούρσα του ανταγωνισμού κατάφερε να επιβιώσει και να παραμείνει μία ισχυρή δύναμη σε αντίθεση με την συμπολίτισσα της ΑΓΝΟ που εξαφανίστηκε κάτω από τα χρέη.
Τα χρόνια πέρασαν, νέοι παίκτες όπως η Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος, Τυράς, Ροδόπη) και ΚΡΙ ΚΡΙ μπήκαν δυναμικά στην αγορά, ξένοι όμιλοι όπως η FrieslandCampina του Νουνού μπήκαν παραγωγικά και με νέα προϊόντα στην Ελλάδα ενώ ισχυρά brand όπως αυτό της Δωδώνη ανοίχτηκε σε νέες αγορές όπως το γάλα και το γιαούρτι. Όλο αυτό το διάστημα η ΜΕΒΓΑΛ πελαγοδρομούσε ανάμεσα σε ενδοοικογενειακές διαμάχες μετόχων ενώ είχε και τον «βραχνά» μίας ισχυρής μειοψηφίας της τάξης του 43% ενός βασικού της ανταγωνιστή, της Vivartia, να κάνει ακόμη πιο δύσκολη την εξίσωση.
Μία σειρά από συγκυρίες
Όσο και αν φαίνεται παράξενο η εξαγορά της Vivartia από την CVC αντί να περιπλέξει ακόμη περισσότερο την κατάσταση, την ξεδιάλυνε. CVC και οικογένεια Χατζάκου κάθισαν στο τραπέζι για εξετάσουν το μέλλον της εταιρείας με το βασικό σενάριο να είναι ένα: η μία πλευρά θα έπρεπε να πουλήσει στην άλλη ώστε να υπάρχει πλέον βασικός μέτοχος που θα ελέγχει τουλάχιστον το 86% του μετοχικού κεφαλαίου (σ.σ. τόσο το CVC όσο και η οικογένεια της Μαίρη Χατζάκου ελέγχουν από 43% η κάθε μία).
Και ενώ η ζυγαριά αρχικά έγερνε υπέρ του επενδυτικού κεφαλαίου ήρθε η πώληση της Chipita στην Mondelez να αλλάξει τις ισορροπίες. Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αλλά και η Μαίρη Χατζάκου, που επίσης κατείχε ένα μειοψηφικό ποσοστό στην Chipita, βρέθηκαν με ρευστότητα που τους επέτρεπε να διεκδικήσουν από κοινού το 43% του CVC. Για την Μαίρη Χατζάκου η κίνηση αυτή σημαίνει το τέλος μίας αβεβαιότητας που διήρκεσε περίπου 20 χρόνια στην οικογενειακή επιχείρηση για τον δε Σπύρο Θεοδωρόπουλο την λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα που ακούει δίκτυο διανομής των προϊόντων της Νίκας. Καθώς γάλατα, γιαούρτια, τυριά και αλλαντικά διακινούνται από το ίδιο δίκτυο ψυγείων η συνεργασία πέρα από μετοχική θα περάσει και σε επίπεδο διανομής.
Εάν μέσα στο επόμενο διάστημα ολοκληρωθούν οι κινήσεις που έχουν δρομολογηθεί η επόμενη ημέρα τόσο για την ΜΕΒΓΑΛ όσο και για τη Νίκας θα είναι σίγουρα καλύτερη. Η αλλαντοβιομηχανία έχοντας ανακτήσει μετά από μία και πλέον δεκαετία την πρώτη θέση στον κλάδο μπορεί να αυξήσει περαιτέρω την ηγετική της θέση ενώ και η ΜΕΒΓΑΛ με βασικό πλέον μέτοχο την οικογένεια Μαίρης Χατζάκου και εντάσσοντας στο δυναμικό της έναν μέτοχο σαν τον Σπύρο Θεοδωρόπουλου αυξάνει τις πιθανότητες να καλύψει μεγάλο μέρος από την απόσταση που έχει δημιουργηθεί από τους ανταγωνιστές της.