Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ναυτιλία: Η ζήτηση προσεγγίζει το ιστορικό ρεκόρ του 2008

Εποχές που προσομοιάζουν με το «χρυσό» 2008, διάγει η παγκόσμια ναυτιλία από τις αρχές του έτους. Η σταδιακή επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας, οι σημαντικές καθυστερήσεις σε λιμάνια «κλειδιά» για την εφοδιαστική αλυσίδα, έχουν αυξήσει σημαντικά την ζήτηση για θαλάσσιο μεταφορικό έργο, ενώ ταυτόχρονα έχουν περιορίσει την προσφορά τονάζ (ελέω των καθυστερήσεων).

Ως εκ τούτου, τόσο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όσο και τα φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν πρώτες ύλες για την αναπλήρωση των μειωμένων αποθεμάτων των βιομηχανιών, απολαμβάνουν των υψηλότερων ναύλων της τελευταίας δεκαετίας.

Χαρακτηριστική είναι η πορεία του δείκτη ναύλων ClarkSea Index, τον οποίο επιμελείται η Clarkson Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως. Ο εν λόγω δείκτης, ο οποίος παρακολουθεί την πορεία της παγκόσμιας ναυλαγοράς (σε όλες τις κατηγορίες πλοίων), ανήλθε σε 20.717 δολάρια/ημερησίως κατά μέσο όρο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021.

Πρόκειται για μια αύξηση της τάξεως του 27% σε σχέση με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2020, αλλά και 64% σε σχέση με τον διαχρονικό μέσο όρο από το 2009 μέχρι σήμερα.

Πρόκειται για το πιο δυναμικό πρώτο εξάμηνο από το 2008, αναφέρει πρόσφατη ανάλυση της Clarksons Research, του αρμόδιου τμήματος μελετών ναυτιλίας της Clarkson Platou.

Το 2008 αποτέλεσε έτος ρεκόρ για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς τότε κορυφώθηκε η ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές, καθώς η οικονομία της Κίνας και οι εξαγωγές της αυξάνονταν με διψήφιο ρυθμό ετησίως, πυροδοτώντας ένα άνευ προηγουμένου «ράλι» στην ναυλαγορά.

Ασφαλώς, πρωταγωνιστικό ρόλο στην φετινή ανάκαμψη της ναυτιλίας, διαδραμάτισε ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων, όπου καταγράφηκαν ιστορικά υψηλοί ναύλοι, ενώ πολύ δυνατή ήταν και η επίδοση του τομέα των φορτηγών πλοίων, καθώς κατέγραψαν το καλύτερο πρώτο μισό έτους από το 2010.

Μικτή ήταν η πορεία των ναύλων των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αν και παραμένουν σε υψηλότερο επίπεδο από το διαχρονικό μέσο όρο.

Σημαντική είναι και η ανάκαμψη που σημειώνει ο τομέας των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, με τους ναύλους να βρίσκονται σε επίπεδο 5% υψηλότερο του διαχρονικού μέσου όρου, όταν την ίδια περίοδο πέρσι βρέθηκαν στο ιστορικό χαμηλό τους.

Σε χαμηλό 30 ετών τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων

Μελανό σημείο παραμένει η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς τα μέσα ημερήσια έσοδα κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων τριών δεκαετιών.

Ασφαλώς, υπάρχουν εξηγήσεις για την εξέλιξη αυτή. Το εμπόριο πετρελαίου παραμένει σε επίπεδο 10% χαμηλότερο από εκείνο που βρισκόταν την περίοδο πριν την πανδημία.

Επίσης, η ναύλωση δεξαμενόπλοιων για την αποθήκευση πετρελαίου έχει πάψει να υφίσταται και είναι ελάχιστα τα πλοία που πλέον χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες του «μαύρου χρυσού».

Πάντως, οι αναλυτές είναι περισσότερο αισιόδοξοι για την πορεία της εν λόγω αγοράς κατά την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου, εκτιμώντας ότι η επαναλειτουργία των οικονομιών θα ενισχύσει και την ζήτηση πετρελαίου κι επομένως θα απορροφηθεί ευκολότερα η πλεονάζουσα προσφορά πλοίων.

Ωστόσο, εφόσον δεν επιταχυνθεί το πρόγραμμα εμβολιασμών κι επικρατήσει ένα ακόμα πανδημικό κύμα, δεν αποκλείεται τα παραπάνω να ανατραπούν και να ασκηθούν νέες πιέσεις στην ναυλαγορά.

Θετικό για ναυτιλία το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης

Σύμφωνα με την Clarksons, οι εξελίξεις από το μέτωπο της ζήτησης είναι λίαν θετικές για την ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς οι ροές του διεθνούς εμπορίου έχουν επιστρέψει στο προ πανδημίας επίπεδο, μετά τις απώλειες ύψους 500 εκατ. τόνων κατά την διάρκεια του 2020.

Ο κλάδος των κοντέινερ αναμένεται να διαμορφωθεί σε μεταφορικό έργο 207 εκατ. TEU (εμπορευματοκιβωτίων) φέτος, σημειώνοντας άνοδο κατά 6% σε σχέση με το 2020.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι το φετινό θαλάσσιο εμπόριο θα ξεπεράσει τα 12 δις τόνους.
Όσον αφορά την προσφορά, έχει αρχίσει να καταγράφεται μια ανοδική τάση σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία.

Κατά το πρώτο εξάμηνο, ο όγκος των νέων παραγγελιών ανήλθε σε 24 εκατ. τόνους νέων πλοίων, αξίας 55 δις δολαρίων, μέγεθος που είναι το υψηλότερο από το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και ήδη μεγαλύτερο από το σύνολο των παραγγελιών που υποβλήθηκαν στο σύνολο του 2020.

Αντίστοιχα, μεγάλη είναι η κινητικότητα και στις αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο έχουν αλλάξει χέρια πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 85 εκατ. τόνων dwt μια αύξηση της τάξεως του 121% σε ετήσια βάση και κατά 31% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο (Β’ Εξ. 2020).

Πρόκειται δε για υπερδιπλάσιο μέγεθος του μακροχρόνιου μέσου όρου. Αν μάλιστα διατηρηθεί ο σημερινός ρυθμός αγοραπωλησιών, υπολογίζεται ότι συνολικά στο 2021, θα αλλάξει ιδιοκτήτη περίπου το 8% του παγκόσμιου στόλου.

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!